Az egyiptomi építészet legjelentősebb emlékei az istenek tiszteletére emelt templomok és a halottkultusz szolgálatában álló monumentális sírépítmények.
Az épületek alapanyaga nagyrészt a Nílus-völgyben gyakori mész és homokkő volt, melyeket fa-, kő- és fémszerszámokkal munkáltak meg. A követ gyakran több száz kilométerről szállították az építkezés helyszínére. A XVIII. dinasztia közepén valószínűleg a gebeleini mészkőbányák kimerülése miatt kezdtek áttérni a homokkőre, ami sok előnyt hozott magával. Ez egy keményebb kő fajta így az építkezés és a díszítés során nagyobb távolságok is áthidalhatóak vele, akár 8 méter is a korábbi 3 helyett. Téves azonban az egyiptomiaknak az az elképzelése, hogy a homokkő jobban ellenáll az áradásnak a mészkőnél. Más köveket ritkábban használtak: a bazaltot az Óbirodalom idején főleg padlózathoz, gránitot kapufélfákhoz, szobrokhoz és obeliszkekhez, ritkán kvarcot és alabástromot.
Az építkezéskor egészen a görög-római korig nem nagyon alapoztak. A kövek egymásra rakásánál sem használtak kötőanyagot. Az épületek stabilitása gyakran mérnöki bravúrnak tekinthető. A kőtömböket nem emelőszerkezetek segítségével emelték a helyükre, hanem rámpákon vonszolták fel, amelyek az építkezés közben teljesen betemették a templomot, csak utólag bontották le őket, a templom elkészültekor. Az oszlopok gyakran nem egy darabból készültek, hanem dobokból lettek összeállítva, de utólagos lesimításuk és festésük ügyesen kelti azt a hatást, mintha egy darabból állnának.
A kőépítkezések homokkő, mészkő, gránit tömbökből történtek. A finoman faragott részek alabástromból készültek.
A homokkő üledékes kőzet. A homokkő (sandstone) jellegzetessége, hogy az elegyrészek szabad szemmel megkülönböztethetőek. A szemcsék lehetnek lekerekítettek, vagy szögletes alakúak és réteges szerkezetet mutatnak. A homokkő színe az elegyrészek minőségétől függ. A szín változhat a világos sárgától a vörös árnyalatokon át a zöldes és feketés megjelenésig. A vöröses elszíneződést a vastartalmú elegyrészek okozzák, a sötétszürke, feketés színváltozat a földpátok túlsúlyát jelzik.Már az ókorban kedvelt építőanyag volt. Tömbös megjelenését a korai egyiptomi építészet, a Római birodalom területén középületek építésére egyaránt használták. Több alkalommal az előfordulások masszív tömegében kivéséssel térkiképzést alkalmaztak (Petra, Királyok völgye).
A gránit (granite) a leggyakoribb mélységi magmás kőzet. Neve a latin granum = szemcse szóból származik. Viszonylag könnyű, szilárd, durva, kristályos kőzet. Színét általában a földpátok határozzák meg. A legjellemzőbb színek melyek megtalálhatók benne az áttetsző, szürkés szín a kvarc, a fehér vagy sárga, a rózsaszín színek és ezek többnyire csillámokat is tartalmaznak. Az erős rózsaszín színű kőzetet vörös gránitnak hívjuk.
A XVIII. dinasztia második fáraója I. Amenhotep fáraó kezdte meg az alabástrom kitermelést és építtetett egy alabástromszentélyt a Karnaki templomhoz. Az építészi felhasználása nem volt jellemző, csak ritkán használták.
Az ókori Egyiptom ma fennmaradt épületeinek jelentős részét templomok teszik ki, mivel ezek kőből épültek, míg a világi épületek, még a paloták is könnyen pusztuló anyagból. Az egyiptomi templomok szerkezete, az egy tengelyre sorrendben felfűzött elemek építési formája viszonylag korán kialakult, és a birodalom egész történelme során nagyrészt változatlan maradt. A bonyolult jelképrendszerrel rendelkező templom egyfajta mikrokozmosz volt, több eleme a teremtést és a megújulást szimbolizálta, egyben kaput is képezett az emberek és az istenek világa között.
Az Óbirodalom jellegzetes templomai a naptemplomok voltak, míg a gigantikus nagytemplomok mint Luxor, Karnak - ami legalább 30 fáraó nevéhez fűződik - Abüdosz, Abu Szimbel, az Újbirodalom korát jellemezték. A Ptolemaiosz korban Ízisznek (Philae), Hathornak (Dandera) és Hórusznak szentelt templomokat építettek.
A templomok és királysírok monumentalitásuk révén visszatükrözik a fáraók és az istenek hatalmát, az építészeti módszerek pedig a vonalak és derékszögek használatán keresztül megmutatják, milyen fontos volt az ókoriaknak az egyensúly eszméje, melyeket a földrajzi környezet inspirált. A sírok szobrai, domborművei és festményei, melyek az elhunytat ábrázolták, mind hűen tükrözik a túlvilágba vetett hit lényegét, s ehhez hozzájárult az éghajlat is, ami lehetővé tett, hogy a holttestek hosszú ideig megmaradjanak. A művészeti formákat alapvetően a természeti és a kulturális formák határozzák meg. A hatalmas piramisok tetejét és a templomokban emelt obeliszkeket is piramidionnal koronázták meg.
Leggyakrabban az oszlopokat használták tartóelemként az építészetükben és azokat is előszeretettel dísztették gazdagon az országuk legjelentősebb növényeivel. Hatalmas oszlopcsarnokokat építettek, melyek tetejét az oszlopfőket pálmalevél, papirusz vagy lótusszirommal díszítettek. A csarnokok közepén, viszont nyitott virág formájú oszlopokat lehetett találni.
A lótusz formájú oszlop a Középbirodalom végén eltűnt, majd a Ptolemaioszok-korában ismét megjelent. A papiruszsás díszítésű oszlop az Óbirodalom idején átalakult, akárcsak a pálma formájút, melyet az Óbirodalom elejétől kedveltek. A protodór oszlopok a Középbirodalom idején jelentek meg. A Hathor-fejes (Hathor istennő tehén fejjel) oszlopok már az Óbirodalom elejétől kezdve a legkedveltebb díszítések voltak. Az istennő feje felett a szent hangszere (szisztrum) is ott díszelgett az oszlopok tetején. Az istennőt annyira szerették, hogy saját templomot építettek neki és szentelték fel Danderában Hathor istennő templomának.
A következő építészeti szépségremek az obeliszk. Az obeliszk egy felfelé keskenyedő, négyzet keresztmetszetű, kőoszlop, ami gúla alakú csúcsban végződik. Az obeliszk szó jelentése örökkévalónak lenni, így az örökkévalóságot szimbolizáló napszimbólum. A Napisten, Amon-Ré iránti tiszteletből építették őket a templomok vagy piramisok elé, hogy a felkelő nap első fénye pontosan ráessen.
Vörös gránitból készültek, egy teljes, tömör kőtömbből faragták ki őket. Hieroglif feliratokat véstek rá, melyek elmesélték, hogy melyik uralkodó, és milyen esemény emlékére emeltette. A kőtömböt Asszuánból vitték a megadott helyszínre - ahogy a fent látható térkép mutatja a bányászatok helyszíneit – hajóval a Níluson. Magasságuk elég különbözőek, 7 métertől 20 méterig is terjedt, de a legmagasabb 32,18 m, ami III. Thotmesz fáraóé és ma Rómában áll. A rómaiak Egyiptom elfoglalása után sokat Rómába vittek, de más országokban is jó pár meg található. Van Franciaországban, az Egyesült Államokban, Izraelban, Lengyelországban és az Egyesült Királyságban 4 db. A megépített obeliszknek kevesebb, mint a fele Egyiptom tulajdonában van, és a helyükön állnak, mint például: I. Thotmesz, II. Széthi és Hatsepszut obeliszkje a karnaki templomban, aztán II. Ramszesz obeliszkje, Kairóban. A második legmagasabb obeliszk a legnagyobb azok közül, ami ma is Egyiptomban található, ezt Hatsepszut királynő készíttette i. e. 1500 körül, 29,56 m magas és jelenleg a karnaki templom 4. és 5. pülonja között áll.
I. Amenhotep alabástrom szentélye Karnakban |
Hathor templom Dandera |
Abu-Simbel |
A templomok és királysírok monumentalitásuk révén visszatükrözik a fáraók és az istenek hatalmát, az építészeti módszerek pedig a vonalak és derékszögek használatán keresztül megmutatják, milyen fontos volt az ókoriaknak az egyensúly eszméje, melyeket a földrajzi környezet inspirált. A sírok szobrai, domborművei és festményei, melyek az elhunytat ábrázolták, mind hűen tükrözik a túlvilágba vetett hit lényegét, s ehhez hozzájárult az éghajlat is, ami lehetővé tett, hogy a holttestek hosszú ideig megmaradjanak. A művészeti formákat alapvetően a természeti és a kulturális formák határozzák meg. A hatalmas piramisok tetejét és a templomokban emelt obeliszkeket is piramidionnal koronázták meg.
Leggyakrabban az oszlopokat használták tartóelemként az építészetükben és azokat is előszeretettel dísztették gazdagon az országuk legjelentősebb növényeivel. Hatalmas oszlopcsarnokokat építettek, melyek tetejét az oszlopfőket pálmalevél, papirusz vagy lótusszirommal díszítettek. A csarnokok közepén, viszont nyitott virág formájú oszlopokat lehetett találni.
A lótusz formájú oszlop a Középbirodalom végén eltűnt, majd a Ptolemaioszok-korában ismét megjelent. A papiruszsás díszítésű oszlop az Óbirodalom idején átalakult, akárcsak a pálma formájút, melyet az Óbirodalom elejétől kedveltek. A protodór oszlopok a Középbirodalom idején jelentek meg. A Hathor-fejes (Hathor istennő tehén fejjel) oszlopok már az Óbirodalom elejétől kezdve a legkedveltebb díszítések voltak. Az istennő feje felett a szent hangszere (szisztrum) is ott díszelgett az oszlopok tetején. Az istennőt annyira szerették, hogy saját templomot építettek neki és szentelték fel Danderában Hathor istennő templomának.
A következő építészeti szépségremek az obeliszk. Az obeliszk egy felfelé keskenyedő, négyzet keresztmetszetű, kőoszlop, ami gúla alakú csúcsban végződik. Az obeliszk szó jelentése örökkévalónak lenni, így az örökkévalóságot szimbolizáló napszimbólum. A Napisten, Amon-Ré iránti tiszteletből építették őket a templomok vagy piramisok elé, hogy a felkelő nap első fénye pontosan ráessen.
karnaki templom Hatsepszut obeliszkje |